Menu Close

Glädjen med joystick: 6 fördelar med att använda en joystick för spel

När det kommer till spel så finns det många olika åsikter om det bästa sättet att spela. Vissa människor svär vid kontroller, medan andra föredrar att använda tangentbord och mus. Ett alternativ som ofta förbises är joysticken. Joysticks erbjuder en rad fördelar som kan göra spelandet roligare för alla. I den här artikeln kommer vi att diskutera 6 anledningar till varför du bör prova joysticks!

 

Fördel 1 – Bättre spelupplevelse

Joysticks erbjuder en mer uppslukande spelupplevelse. När du använder en joystick, trycker du inte bara på knappar på en kontroller. Du styr faktiskt spelet med dina händer, vilket kan få det att kännas mer realistiskt och engagerande.

 

Fördel 2 – Bättre kontroll över rörelser

Joysticks ger också större kontroll över dina rörelser. Med en joystick kan du göra små justeringar av dina rörelser som kan göra stor skillnad i spelet. Detta kan vara särskilt användbart i spel som kräver exakta rörelser, till exempel förstapersonsskjutare.

 

Fördel 3 – Det är bekvämt när du spelar mycket

Joysticks är också bekvämare att använda under långa perioder. Med en handkontroll måste du greppa den hårt och trycka på knapparna med tummarna. Detta kan leda till handkramper och smärta efter långvarig användning.

Men med en joystick kan du vila din hand bekvämt på spaken och använda fingrarna för att styra knapparna. Detta kan hjälpa till att minska handtröttheten och göra spelandet roligare.

 

Fördel 4 – Fler möjliga rörelser

Joysticks erbjuder också ett bredare utbud av rörelse än vanliga kontroller. I de flesta spel är du begränsad till att röra dig framåt, bakåt och från sida till sida. Men med en joystick kan du också röra dig upp och ner, vilket kan ge dig en bättre överblick över händelserna.

 

Fördel 5 – Du får en fin exakthet

Joysticks är också mer exakta än kontroller. När du använder en handkontroll är dina rörelser ofta oprecisa och ryckiga. Men med en joystick kan du göra små justeringar av dina rörelser som kommer att resultera i mer exakt spelande.

 

Fördel 6 – Du får haptisk feedback

Joysticks ger också haptisk feedback. Det betyder att de vibrerar när du rör vid dem, vilket kan ge dig en känsla av vad som händer i spelet. Detta kan vara särskilt användbart i spel som kräver snabba reflexer.

 

Summan av kardemumman är att joysticks helt enkelt är kul! De erbjuder en unik spelupplevelse som inte liknar någon annan. Om du aldrig har provat att använda en joystick rekommenderar vi starkt att du provar det. Du kan bli förvånad över hur roligt du har!

 

Här är 8 intressanta fakta om joysticks:

 

  1. Joysticks används ofta för att styra videospel, och har vanligtvis en eller flera tryckknappar vars tillstånd även kan läsas av datorn.
  2. Namnet joystick tros härstamma från det tidiga 1900-talets franska pilot Robert Esnault-Pelterie.
  3. Miniatyr joysticks är tillgängliga för personer med tillstånd som involverar muskelsvaghet som muskeldystrofi eller motorneuronsjukdom också.
  4. Joysticks är inte särskilt robusta och kan lätt gå sönder om för mycket kraft används på dem, vilket också anses vara något som kan hämma tillväxten av den analoga Joystick-marknaden.
  5. Joysticks används också för att styra maskiner som:
  • kranar
  • lastbilar
  • obemannade undervattensfordon
  • gräsklippare med noll svängradie
  1. Den tidigaste kända elektroniska speljoysticken med en brandknapp släpptes av Sega som en del av deras arkadspel Missile från 1969, ett skjutsimuleringsspel som använde det som en del av ett tidigt dubbelkontrollschema.Två riktningsknappar används för att flytta en motoriserad tank och en tvåvägs joystick används för att skjuta och styra missilen mot mötande plan som visas på skärmen. När ett plan träffas animeras en explosion på skärmen tillsammans med ett explosionsljud.
  2. Vissa större tillverkare av styrspakar (också en form av joystick) kan anpassa styrspakshandtag och grepp specifika för OEM-behoven medan små regionala tillverkare ofta koncentrerar sig på att sälja standardprodukter till högre priser till mindre OEM-tillverkare.
  3. Grundidén med en joystick är att översätta spakens position på två axlar – X-axeln (vänster till höger) och Y-axeln (upp och ner) till elektronisk information som en Arduino kan bearbeta.