Under 2020 satsade Spotify stort på Anchor som gör det möjligt att göra podcasts med Spotify. De som testade att göra sina poddar på detta vis insåg att det inte blev särskilt mycket pengar av det hela. Men de som har lyssnat har sett fördelar med att höra podcast på Spotify.
Under 2020 drev Anchor 80 procent nya podcasts till Spotify. Det ska också ha varit så att folk som lyssnade på Anchor-poddarna lyssnade längre än på podcast från tredje part. Det handlar främst om poddar på engelska och de största marknaderna för Anchor är USA, England och Brasilien.
För den som lyssnar finns fördelen med det fina ljudet. Precis som att du får hög kvalitet på musik med Spotify får du poddar som det verkligen går att höra. Dessutom är det praktiskt att ha allting samlat på samma plats. Du varvar favoritmusiken med favoritpoddar.
Det finns fördelar med att skippa videodelen av pods men Spotify jobbar ju med att uppgradera sin tjänst så att även video kan inkluderas. Men när vi ser på streaming och hur väl den fungerar utan video måste det sägas att det att vi slipper video till poddar som är på Spotify är mycket bra.